Scaderea in greutate, importanta pentru diabetici

La persoanele cu prediabet, scăderea în greutate s-a dovedit că întârzie instalarea sau că scade riscul de diabet de tip 2. În cazul celor deja diagnosticate cu diabet de tip 2, slăbirea s-a dovedit de ajutor în îmbunătățirea controlului glicemic și în inversarea progresiei bolii.

Diabetul este o boală care afectează sute de milioane de oameni la nivel mondial, iar numerele sunt în continuă creștere, mai ales din cauza stilului de viață sedentar și a alimentației haotice, potrivit oamenilor de știință.

Gestionarea diabetului înseamnă și scăderea în greutate pentru persoanele supraponderale sau obeze. Unele cercetări¹ au observat că, dacă un pacient, în primii câțiva ani după diagnosticul de diabet, pierde 10% din numărul de kilograme, acest lucru contribuie semnificativ la remisia diabetului de tip 2. Remisia este, deci, realizabilă, prin intervenții moderate în stilul de viață, fără a lua în considerare alte tratamente.

De ce este important managementul greutății în cazul diabeticilor?

Scăderea în greutate este o recomandare frecventă ca tratament în cazul pacienților cu diabet de tip 2. Mulți oameni sunt supraponderali sau chiar obezi atunci când sunt inițial diagnosticați cu această boală, iar toată acea grăsime în exces crește, de fapt, rezistența la insulină (atunci când organismul nu poate folosi în mod corespunzător hormonul insulină). Prin scăderea în greutate, persoanele cu diabet de tip 2 pot folosi insulina mai bine.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Dacă ai fost recent diagnosticat cu diabet de tip 2 și ai kilograme în plus, ar trebui să începi cât mai repede posibil un plan prin care vei da jos kilogramele acumulate. Este important să lucrezi împreună cu un medic care să te ajute să concepi un plan adecvat pentru situația ta. Acest plan cuprinde o dietă sănătoasă, activitate fizică regulată și obiective realiste care te vor ajuta, în timp, să ajungi la o greutate considerată normală.

Ce avantaje ai, ca diabetic, dacă scapi de kilogramele în plus?

Există multe avantaje ale scăderii în greutate și nu este vorba doar de avantajele care sunt legate de diagnosticul de diabet:

Ai un nivel mai mare de energie

Când ai mai puține kilograme, pentru că mănânci mai sănătos și ai mai multă activitate fizică, ajungi să te miști mai ușor și să ai un nivel mai ridicat de energie.

Scazi colesterolul mărit

Scăderea în greutate te ajută și la reducerea nivelului colesterolului (valorile colesterolului total trebuie să fie sub 200 mg/dL), important în general, dar mai ales pentru pacienții cu diabet de tip 2.

Îmbunătățești sănătatea inimii

Complicațiile care au legătură cu inima sunt foarte întâlnite la diabetici, de aceea e important să îmbunătățești sănătatea acestui organ.

Controlezi mai ușor glicemia

Dacă ajungi la o greutate normală, îți este mai ușor să ții sub control nivelul glucozei în sânge (glicemia).  

Reguli simple și clare pentru scăderea în greutate

Așa cum probabil știi deja, să slăbești poate fi o adevărată provocare, dar, dacă vrei să fii mai sănătos, în primul rând nu trebuie să lași micile obstacole să te oprească. În al doilea rând, nu te aștepta la minuni din primele zi, deoarece slăbitul sănătos necesită timp și răbdare. 

De asemenea, contează foarte mult să discuți deschis cu membrii gospodăriei și să îi rogi să te susțină în demersul tău de a ajunge la o greutate normală. De multe ori, obiceiurile din familie pot fi greu de schimbat, dar, dacă vrei să îți gestionezi mai bine boala, e nevoie de puțin efort.

Concentrează-te pe următoarele aspecte:

Cantitatea de calorii suplimentare este cea care contribuie la creșterea în greutate. Așadar, ca să slăbești, trebuie să faci treptat schimbări în felul în care te alimentezi zilnic. Ascultă sfatul medicului legat de cât de mari sau mici ar trebui să fie porțiile tale la mesele principale și redu cantitatea de gustări pe care le iei într-o zi, pentru a reduce numărul total de calorii pe care le consumi per total. 

Stai departe de gustări nesănătoase și pline de calorii precum bomboanele, prăjiturile, chipsurile și învață să creezi gustări sănătoase (de exemplu, o jumătate de măr cu o lingură de unt de arahide fără zahăr sau un biscuit de ovăz cu ton).

Pune accentul pe legume și proteine slabe și evită zahărul și grăsimile nesănătoase. Poți mânca și bucăți mici de fructe proaspete, dar nu fructe uscate, confiate sau sucuri de fructe, deoarece conținutul de zahăr este foarte mare în acestea. În loc de untură, unt, margarină, se va pune în mâncare ulei de măsline. În loc de mezeluri se vor consuma bucăți de carne slabă.

Caută în mediul online sau în librării cărți de bucate cu rețete sănătoase, folosind variante și ingrediente cu un conținut sărac de zahăr și grăsimi saturate ori trans.

Mai ales dacă ai multe kilograme în plus, apelează la un medic nutriționist specializat, care te va ajuta să faci alegeri alimentare mai sănătoase pe viitor, îți va spune ce este mai bine să mănânci la mesele principale ale zilei și ce alimente ar trebui să eviți. Medicul te va ajuta să îți stabilești obiective rezonabile și realiste.

Nu uita că activitatea fizică te poate ajuta mult în procesul de scădere în greutate, așa că poți să mergi la sală și să te antrenezi sau poți să faci mișcare acasă ori să mergi în parc, după ce îți faci împreună cu medicul un plan de exerciții potrivite pentru tine. Un adult trebuie să aibă cam 150 de minute de activitate fizică moderată pe săptămână. În funcție de posibilități și preferințe, poți alege să faci plimbări pe jos, să mergi cu bicicleta, să mergi la bazinul de înot, să grădinărești etc.

Medicamentele prescrise trebuie luate corespunzător

În cazul unor pacienți, se poate observa că scăderea în greutate nu îi ajută să aibă un control mai bun asupra glicemiei lor, iar acest lucru nu este anormal. Acești pacienți trebuie să ia medicamentele sau să își administreze insulina prescrisă pentru a-și menține nivelul glucozei în sânge în limite normale. Însă acest lucru nu înseamnă să renunțe la viața sănătoasă. Alimentația potrivită și mișcarea efectuată regulat sunt importante pentru toată lumea, indiferent de starea de sănătate și de vârstă.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Wiley Obline Library - Behaviour change, weight loss and remission of Type 2 diabetes: a community-based prospective cohort study 
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/dme.14122
Studiul „Behaviour change, weight loss and remission of Type 2 diabetes: a community-based prospective cohort study”, apărut în Diabetic Medicine, 2020, https://doi.org/10.1111/dme.14122, autori: H. Dambha-Miller et al.

 

 

 

 

 


 

Te-ar mai putea interesa și...

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0