Nicotinamida mononucleotidă, utilă în metabolismul glucozei (studiu)

Compusul NMN (nicotinamidă mononucleotidă) a îmbunătățit într-un studiu capacitatea insulinei de a crește absorbția glucozei în mușchii scheletici, care este adesea anormală la persoanele cu obezitate, prediabet sau diabet de tip 2.

Un compus natural care a demonstrat anterior că poate contracara aspectele îmbătrânirii și că poate îmbunătăți sănătatea metabolică la șoareci are efecte relevante din punct de vedere clinic și la oameni, potrivit unor cercetări de la Școala de Medicină a Universității Washington din St. Louis.

DOC EXPERT INSIGHTS

Un compus natural îmbunătățește sensibilitatea la insulină

Un mic studiu¹ clinic la care au luat parte femei cu prediabet aflate în postmenopauză arată că acest compus, numit NMN (nicotinamidă mononucleotidă), a îmbunătățit capacitatea insulinei de a crește absorbția glucozei în mușchii scheletici, care este adesea anormală la persoanele cu obezitate, prediabet sau diabet de tip 2. 

NMN a îmbunătățit, de asemenea, expresia genelor care sunt implicate în structura musculară și remodelare. Cu toate acestea, tratamentul nu a scăzut glicemia sau tensiunea arterială, nu a îmbunătățit profilul lipidelor din sânge, nu a crescut sensibilitatea la insulină în ficat, nu a scăzut grăsimile din ficat și nu a scăzut markerii circulanți ai inflamației, așa cum se observă la șoareci.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Dintre femeile incluse în studiu, 13 au primit 250 mg de NMN pe cale orală în fiecare zi timp de 10 săptămâni, iar 12 au primit un placebo inactiv în fiecare zi, în aceeași perioadă. Cercetătorii spun că, deși studiul arată un efect benefic al NMN în mușchii scheletici, este prematur să facă recomandări clinice pe baza rezultatelor acestuia.

În mod normal, atunci când un tratament îmbunătățește sensibilitatea la insulină în mușchii scheletici, așa cum se observă în cazul unor medicamente pentru diabet, de exemplu, există și îmbunătățiri legate de alți markeri ai sănătății metabolice, care însă nu au fost detectate la participantele la acest studiu.

Efectele benefice remarcabile ale NMN la rozătoare au determinat mai multe companii din Japonia, China și SUA să comercializeze compusul ca supliment alimentar sau ca produs neutru. Administrația SUA pentru Alimente și Medicamente (FDA) nu este autorizată să revizuiască suplimentele alimentare pentru siguranță și eficacitate înainte ca acestea să fie comercializate, însă multe persoane din SUA și din întreaga lume își adminsitrează NMN, în ciuda lipsei de dovezi care să arate beneficii clinice evidente la oameni.

Cercetătorii au studiat cele 25 de femei aflate în postmenopauză care aveau prediabet, deci un nivel mai ridicat decât cel normal al zahărului din sânge, dar nu suficient de ridicat încât să fie diagnosticate cu diabet zaharat. Femeile au fost înscrise în acest studiu deoarece studiile pe șoareci au arătat că NMN a avut cele mai bune efecte la femele de șoarece.

NMN este implicat în producerea unui compus important în toate celulele, numit nicotinamidă adenin dinucleotidă (NAD). NAD joacă un rol vital în menținerea sănătății animalelor și oamenilor. Nivelurile de NAD scad odată cu vârsta atât la o gamă largă de animale, cât și la oameni, iar compusul s-a dovedit a contribui la rezolvarea unei varietăți de probleme asociate îmbătrânirii, inclusiv rezistența la insulină (în studiile efectuate la șoareci). Suplimentarea animalelor cu NMN încetinește scăderea legată de vârstă a funcției multor țesuturi din organism.

Oamenii de știință spun că acest studiu este un pas către dezvoltarea unui tip de intervenție anti-îmbătrânire, deși sunt necesare mai multe cercetări pentru a înțelege pe deplin mecanismele celulare responsabile de efectele observate în mușchiul scheletic la oameni.
Insulina îmbunătățește absorbția și stocarea glucozei în mușchi, ceea ce face ca persoanele rezistente la insulină să prezinte un risc crescut de a dezvolta diabet de tip 2. Cercetătorii avertizează că sunt necesare mai multe studii pentru a determina dacă NMN are efecte benefice în prevenirea sau gestionarea prediabetului sau a diabetului la oameni. 

Cum afectează sensibilitatea la insulină persoanele cu diabet?

Persoanele cu sensibilitate scăzută la insulină, denumită și rezistență la insulină, necesită cantități mai mari de insulină, fie din propriul pancreas, fie din injecții, pentru a menține stabil nivelul glicemiei. A avea rezistență la insulină este un semn că organismul are dificultăți în metabolizarea glucozei și acest lucru poate indica probleme mai mari de sănătate, cum ar fi tensiunea arterială crescută și colesterol mărit.

Prin contrast, o sensibilitate deosebit de mare la insulină poate provoca, de asemenea, probleme persoanelor cu diabet de tip 1, în special copiilor mici.

Sensibilitatea scăzută la insulină poate duce la o varietate de probleme de sănătate. Organismul va încerca să compenseze faptul că are o sensibilitate scăzută la insulină, producând mai multă insulină. Cu toate acestea, un nivel ridicat de insulină circulantă (hiperinsulinemie) este asociat cu deteriorarea vaselor de sânge, hipertensiune arterială, boli de inimă și insuficiență cardiacă, obezitate, osteoporoză și chiar cancer.

Sensiblitatea la insulină poate fi modificată?

Sensibilitatea la insulină poate fi îmbunătățită prin schimbarea stilului de viață, în ceea ce privește alimentația și mișcarea. Exercițiile fizice sunt extrem de importante și au un efect puternic asupra sensibilității la insulină. Orice tip de exercițiu fizic are potențialul de a face insulina mai eficientă. De exemplu, combinarea activităților aerobice (mers pe jos, alergare, înot, etc.) cu antrenamentul de rezistență (ridicarea greutăților, flotări, urcatul scărilor etc.) s-a dovedit a fi o modalitate eficientă de a crește sensibilitatea la insulină.

Pe lângă mișcarea efectuată regulat, pierderea excesului de grăsime corporală poate contribui la îmbunătățirea sensibilității la insulină. Se va opta pentru alimente cu multe fibre și alimente cu indice glicemic mic (situat între 1 și 55) pentru a ajuta la îmbunătățirea sensibilității la insulină. 

Printre alimentele care au un indice glicemic scăzut se numără legumele verzi, morcovii cruzi, vinetele, dovleceii, fasolea, năutul, lintea, orezul brun, hrișca, tărâțele, laptele de soia, laptele animal, cafeaua neagră fără zahăr, pâinea integrală și pastele integrale, prunele, portocalele, merele, nectarinele, piersicile, cireșele, vișinele, lămâile, semințele de floarea-soarelui, migdalele.

Se vor consuma mai puține alimentele cu indice glicemic mare, cum ar fi cartofii, orezul alb, făina albă și produsele din făină albă, porumbul, meiul, popcornul, mămăliga, berea, melasa, băuturile carbogazoase, maioneza, siropul de arțar, dulcețurile și gemurile, fursecurile, biscuiții, înghețata, croissanții, brioșele, stafidele, pizza, ketchup-ul, muștarul cu conținut mare de zahăr.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Science - Nicotinamide mononucleotide increases muscle insulin sensitivity in prediabetic women
https://science.sciencemag.org/content/372/6547/1224
1. Studiul „Nicotinamide mononucleotide increases muscle insulin sensitivity in prediabetic women”, apărut în Science, 2021; eabe9985 DOI: 10.1126/science.abe9985, autori: Mihoko Yoshino et al.
Diabetes - Insulin Sensitivity
https://www.diabetes.co.uk/insulin/insulin-sensitivity.html


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0