Isoflavonele si diabetul: ce beneficii au

Isoflavonele, extrase in special din soia, sunt fitoestrogeni care au asemanari structurale si functionale cu estrogenul uman. Consumul de isoflavone a fost asociat cu o incidenta mai scazuta a diabetului zaharat de tip 2 si cu o rata redusa a mortalitatii din cauza acestei afectiuni.

Isoflavonele, dupa cum arata studiile, au multiple beneficii in ceea ce priveste sanatatea, iar printre acestea se numara si unele legate de diabetul de tip 2. De exemplu, s-a raportat in unele cercetari ca dietele care contin isoflavone din soia sunt benefice in cazul persoanelor cu diabet.

Exista un studiu in acest sens, care a investigat efectele hipoglicemice ale unor isoflavone in cazul diabetului. Studiul a fost efectuat pe soareci de laborator, care au fost impartiti in trei grupuri si, in functie de grupul din care faceau parte, animalele au primit o dieta speciala, suplimentata cu caseina (grupul de control), proteine din soia cu mici cantitati de isoflavone si proteine din soia cu mari cantitati de isoflavone, pe o perioada de 8 saptamani, scrie US National Library of Medicine (National Institutes of Health).

stop diabet

Dupa aceasta perioada, oamenii de stiinta au constatat ca rata de deces si incidenta de cataracta in cazul soarecilor de laborator cu diabet au fost in mod clar mai scazute in grupul de soareci care au avut o dieta cu proteine din soia cu mari cantitati de isoflavone. In concluzie, ingestia de soia bogata in isoflavone (proteine din acest tip de soia) nu doar ca a scazut nivelul glocozei, dar in acelasi timp a redus si incidenta de cataracta in randul soarecilor diabetici. Efectele benefice ale isoflavonelor sunt atribuite secretiei sporite / mai mari de insulina, unui control glicemic mai bun si unei protectii de natura antioxidanta.

Ce sunt isoflavonele si ce alte beneficii au?

Se stie ca inflamatia, un raspuns biologic al tesuturilor din corp la stimulii daunatori (periculosi), este implicata in gazduirea a numeroase boli, cum ar fi obezitatea, ateroscleroza, poliartrita reumatoida si chiar cancerul.

Isoflavonele sunt o clasa de flavonoide care prezinta proprietati antioxidante, anti-cancer, antimicrobiene si antiinflamatoare. Din ce in ce mai multe dovezi (in urma studiilor) au subliniat potentialul pe care il au isoflavonele pentru prevenirea bolilor cronice in care inflamatia joaca un rol-cheie, desi mecanismele care stau la baza aparitie inflamatiei raman inca neclare.

Boabele de soia, desi sunt subiectul multor controverse, au un continut scazut de carbohidrati. Sa nu uitam ca boabele integrale de soia au un indice glicemic foarte scazut, potrivit healthline.com. Indicele glicemic este o masuratoare a modului in care unele alimente afecteaza cresterea glucozei din sange, dupa o masa. Indicele glicemic foarte mic al boabelor de soia inseamna ca sunt indicate pentru persoanele cu diabet.

Un alt studiu, publicat in 2016 in European Journal of Clinical Nutrition, a cautat dovezi in ceea ce priveste consumul de alimente din soia si isoflavonele din compozitia lor, in relatie cu riscul de diabet de tip 2 in cazul barbatilor si femeilor.

Potrivit nature.com, oamenii de stiinta au urmarit 63.115 femei (din cadrul studiului Nurses’ Health Study, intre 1998-2012), 79.061 femei (din cadrul studiului Nurses’ Health Study II, intre 1999-2013) si 21.281 barbati (din cadrul Health Professionals Follow-Up Study, intre 2002-2010). Concluziile au fost ca aportul de isoflavone a fost asociat cu un risc destul de modest (mai scazut) de diabet de tip 2 in randul femeilor si barbatilor din Statele Unite ale Americii care au consumat in mod obisnuit cantitati scazute spre moderate de alimente din soia (tofu si lapte de soia).

Cat de multa soia ai voie sa mananci?

Desi nu exista un necesar zilnic recomandat de isoflavone stabilit pana acum, National Institutes of Health recomanda minimum 25 de grame de proteine din soia pe zi, pentru a preveni bolile de inima. Sa nu uitam ca isoflavonele, acesti fitoestrogeni puternici care se gasesc in soia, functioneaza precum estrogenul in corpul uman si ca se gasesc, cu precadere, in alimentele din soia mai mult decat in oricare alte alimente.

Chiar si asa, cere sfatul medicului specialist in diabet si boli metabolice daca iti propui sa mananci mai multa soia (si intreaba-l daca ai voie sa mananci alimente din soia), pentru ca exista studii care arata ca isoflavonele actioneaza ca niste substante chimice care intrerup functionarea normala a hormonilor din corpul nostru.

 

Completează chestionarul disponibil aici pentru a afla dacă diabetul tău este ținut sub control. Dacă te încadrezi în categoria de risc crescut, primești un consult de specialitate gratuit, ce poate include și analize de sânge pentru determinarea stadiului curent de evoluție a diabetului!

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0