Incarcatura glicemica: ce este si cum o calculezi

Incarcatura glicemica este o masura care ia in considerare cantitatea de carbohidrati dintr-o portie de mancare (aliment), impreuna viteza cu care acesti carbohidrati cresc glicemia (concentratia glucozei in sange).

Ar trebui persoanele cu diabet sa adopte o dieta ce tine cont de indicele glicemic?

In vreme ce indicele glicemic este o modalitate buna de a face alegeri alimentare sanatoase, incarcatura glicemica ne ajuta sa identificam modul in care diferite portii din diferite alimente se compara unele cu celelalte in ceea ce priveste efectul pe care il au asupra cresterii nivelului de zahar (glucoza) in sange.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cum este calculata incarcatura glicemica?

Incarcatura glicemica a unui aliment (numita "Glycemic load" sau GL) se calculeaza folosind urmatoarea formula:

GL  = GI x cantitatea de carbohidrati / 100, unde GI este indicele glicemic.

Pentru a rezolva aceasta ecuatie, va trebui sa cunosti

Ce inseamna o incarcatura glicemica mare si mica?

Universitatea din Sydney defineste incarcatura glicemica mare, medie si mica dupa cum urmeaza:

  • incarcatura glicemica mica / scazuta: intre 0 si 10
  • incarcatura glicemica medie: intre 11 si 19
  • incarcatura glicemica mare / ridicata: de la 20 in sus.

Cat de utila este incarcatura glicemica?

Incarcatura glicemica poate fi utila pentru persoanele cu diabet, intrucat le ajuta sa evalueze acele cantitati si acele alimente care sunt cele mai potrivite pentru a mentine nivelul glucozei in sange la valori echilibrate.

In urma calculelor, poti descoperi, de exemplu, ca desi o portie mai mica de orez alb are mai putini carbohidrati, o portie de cuscus are o incarcatura glicemica mai mica. Un calcul de acest gen ne poate spune ca portia de cuscus, desi este mai mare si contine putin mai multi carbohidrati, are mai putine sanse sa provoace o crestere brusca a glicemiei, comparativ cu portia de orez alb.

Intrebuintarea incarcaturii glicemice

Incarcatura glicemica poate sa insemne multe calcule, care nu pot fi practice chiar pentru toata lumea. Cu toate acestea, persoanele care au timp sa faca calculele corect pot descoperi ca incarcatura glicemica poate fi o unealta de mare ajutor, care ne invata cum sa alegem alimentele si care sunt acele portii mai indicate pentru a ne mentine un nivel optim al glucozei in sange.

Determinarea incarcaturii glicemice a alimentelor poate fi deosebit de utila daca ai o anumita mancare pe care o prepari des sau daca te gandesti sa incerci un nou preparat, dar nu esti sigur ce impact va avea asupra glicemiei tale, mai ales cand suferi de diabet.

De retinut: persoanele cu diabet vor avea tolerante diferite la carbohidratii din alimente. Unii oameni vor putea sa tolereze destul de bine preparatele cu o incarcatura glicemica medie, pe cand alti oameni vor vedea ca pot tolera doar alimentele cu o incarcatura glicemica scazuta.

Cum poti sa testezi ce alimente influenteaza incarcatura glicemica?

Un bun mod prin care poti evalua efectul unui anumit aliment sau mancare este sa iti testezi glicemia inainte de a manca acel lucru, la 2 ore dupa ce l-ai mancat si din nou la 4 ore dupa masa. In acest fel vei descoperi ce incarcatura glicemica (ce valoare a ei) iti permite sa iti mentii glicemia in limitele normale, recomandate.

 

Completează pentru a afla dacă diabetul tău este ținut sub control. Dacă te încadrezi în categoria de risc crescut, primești un consult de specialitate gratuit, ce poate include și analize de sânge pentru determinarea stadiului curent de evoluție a diabetului!

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0