Freshul din fructe, pericol pentru diabetici

Cand sunt mancate intregi / integrale, fructele ne ofera protectie contra diabetului, insa sucul din fructe ("banalul" fresh) este un factor de risc, spun cercetatorii, si poate fi chiar un pericol pentru diabetici.

Ce fresh din fructe pot sa bea persoanele cu diabet?

Sucul de fructe a fost, pana nu de multa vreme, considerat o modalitate grozava de a te bucura de una dintre cele 5 portii de fructe si de legume recomandate pe zi. Cheia succesului este ca persoanele cu diabet sa consume cu moderatie sucuri din fructe, deoarece paharele mari cu fresh din fructe pot sa creasca in mod substantial glicemia (cantitatea de glucoza care se gaseste in sange).

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

In plus, mai nou, studiile arata ca un consum regulat de sucuri fresh din fructe a fost legat de un risc crescut de diabet de tip 2, potrivit diabetes.co.uk.

Ce este, de fapt, in freshul sau sucul proaspat din fructe?

Pe langa vitamina C si calciu, freshul din fructe contine:

  • calorii - un pahar de 250 ml de suc de portocale neindulcit contine, de regula, aproximativ 100 de calorii, comparativ cu cele 60 de calorii pe care le gasesti intr-o portocala intreaga.
  • fructoza (adica o forma de zahar) - 240 ml de suc proaspat de fructe contine mai mult zahar decat ne recomanda Organizatia Mondiala a Sanatatii (WHO) sa consumam, la modul ideal, intr-o zi (30 g de zahar, pentru barbati, si 24 g de zahar, pentru femei).
  • o lipsa de fibre - sucul sau fresul din fructe contine intotdeauna mai putine fibre decat ar contine fructul intreg si sucurile din fructe, care sunt foarte procesate, s-ar putea sa nu contina nicio fibra de fapt.

Cum iti influenteaza freshurile din fructe diabetul?

Raspunsul, pe scurt, ar fi: intr-un mod negativ. Nivelul zaharului din sucul de fructe poate provoca o crestere semnificativa in ceea ce priveste glicemia, crescand astfel riscul de hiperglicemie.

Indexul glicemic, care este folosit pentru a reflecta impactul pe care il au alimentele, individual, asupra glicemiei noastre, plaseaza sucul de portocale intre 66 si 76 pe o scala de la 0 la 100. Comparativ cu fructele si legumele integrale, sucurile sau freshurile nu iti ofera prea multe fibre, mai ales ca in timpul procesului de stoarcere, ele sunt practic "secate" de continutul de fibre.

Fibrele sunt un fel de carbohidrat care, tocmai pentru ca organismul nu le descompune, nu au calorii, astfel ca nu iti afecteaza nivelul glucozei in sange (glicemia). Tocmai din acest motiv fibrele sunt foarte importante pentru pacientii cu diabet.

Fibrele solubile pot ajuta la scaderea nivelului colesterolului in sange si imbunatatesc controlul glucozei din sange, daca sunt consumate in cantitati mari. Merele, portocalele si perele contin fibre solubile, insa nu si atunci cand au fost stoarse si transformate intr-un pahar cu suc de fructe.

Toate freshurile din fructe sunt periculoase sau daunatoare pentru persoanele cu diabet?

Sucul din fructe are unele beneficii pentru diabetici. In ciuda continutului extrem de mare de zahar, freshul din fructe este o sursa buna de nutrienti, precum vitamina C. Un studiu recent despre consumul de bauturi dulci (care contin zahar) si despre imbatranirea prematura a celulelor a descoperit ca exista o legatura intre sucul de fructe si telomerii mai lungi. Telomerii sunt ADN-ul protector de la capatul cromozomilor din celulele noastre. Iar telomerii mai lungi sunt adesea asociati cu o durata de viata mai mare a celulelor, pe cand telomerii scurti au fost asociati cu rezistenta la insulina si cu diabetul.

Indicele glicemic relativ mare si continutul mare de zahar al sucurilor din fructe face ca freshurile sa fie utile in cazul in care se doreste cresterea glicemiei, in cazul in care diabeticii au episoade de hipoglicemie.

Sucul de fructe creste riscul de diabet?

Un studiu realizat in 2013 sugereaza ca un consum de 3 portii de suc de fructe, pe saptamana, a fost asociat cu un risc cu 8% mai mare de a dezvolta diabet. Pe de alta parte, consumul de afine, struguri, mere si pere a redus riscul de diabet. Cercetatorii au descoperit ca inlocuind freshul din fructe cu trei variante din anumite fructe integrale (intregi), mancate pe saptamana, ar scade riscul de diabet cu 7%. Unele fructe intregi au redus riscul de diabet mai mult decat altele.

Grepfrutul si bananele au scazut cu 5% riscul, pe cand afinele au reusit sa reduca acest risc cu panal la 26%. Asadar, diabeticii sunt sfatuiti sa bea freshuri din fructe cu moderatie, sa evite sa consume in exces aceste sucuri din fructe si sa opteze pentru fructele si legumele intregi, care au mai putin zahar, mai putine calorii si mai multe fibre.

 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Completează chestionarul disponibil aici pentru a afla dacă diabetul tău este ținut sub control. Dacă te încadrezi în categoria de risc crescut, primești un consult de specialitate gratuit, ce poate include și analize de sânge pentru determinarea stadiului curent de evoluție a diabetului!

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0