Ce sa faci ca sa mentii glicemia normala de Sarbatori

Este greu sa spui "nu" meselor festive de sarbatori, mai ales cand esti "bombardat" din toate partile cu invitatii la cina sau la diverse reuniuni cu cei dragi. Insa atunci cand suferi de diabet de tip 2 (ori de tip 1), trebuie sa te gandesti inainte de toate cum sa iti mentii glicemia normala.

De aceea, ti-am pregatit un mic ghid cu recomandari, ca sa stii ce ai de facut si ce nu trebuie sa faci pentru a evita un varf glicemic de Sarbatori, atunci cand nivelul de glucoza din sange atinge valori mari.

Diabetul de tip 2 poate fi greu de tinut sub control in perioada sarbatorilor, mai ales cand participi la mese imbelsugate, cand programul tau este incarcat, avand invitatii la petreceri sau alte evenimente. Si uneori este simplu sa te lasi influentat de tentatiile culinare. Din fericire, urmand aceste sfaturi simple, iti poti controla glicemia de sarbatori.

stop diabet

Ce poti face in aceasta perioada pentru a preveni episoadele de hiperglicemie ori de hipoglicemie:

Verifica-ti din timp "rezervele", ca sa te asiguri ca ai suficiente medicamente si suficiente teste de glicemie, pentru a trece cu bine de perioada sarbatorilor de iarna.

Planifica-ti bine toate lucrurile importante in acest sens in avans si nu lasa nimic pe ultima suta de metri. Mergi la farmacie si la medic pentru reteta necesara, pentru ca este foarte posibil ca in perioada Sarbatorilor, in anumite zile, farmaciile sa fie inchise. Pentru ca sarbatorile pot fi o perioada stresanta si obositoare, aminteste-ti ca stresul poate cauza cresterea glicemiei.

Discuta cu medicul tau specialist in diabet, in avans, pentru a sti ce trebuie sa faci daca valorile glicemiei tale sunt mari  in perioada sarbatorilor.

Incearca sa faci alegeri sanatoase de alimente, sa inlocuiesti alimentele traditionale cu versiuni mai sanatoase ale acestora, cu mai putine grasimi. Poti consuma carne de curcan sau de peste la masa, inlocuind carnea grasa de porc.

Dupa ce ai mancat mult si ai luat parte la mese imbelsugate, e bine sa faci o plimbare, alaturi de cei dragi, macar 30 de minute pe zi, pentru a arde caloriile in plus.

Mananca nuci cat mai diverse, o gustare sanatoasa care te poate ajuta sa scazi colesterolul, tensiunea arteriala si sa tii glicemia sub control.

Nu face excese la masa mancand tort, cozonac prea mult, placinte sau alte deserturi. Poti opta pentru deserturile facute cu indulcitori, in care zaharul a fost inlocuit, de pilda, cu stevia.

Nu manca toate bunatatile la o singura masa, gusta putin din fiecare. De exemplu, asteapta cateva ore - dupa ce ai mancat felul principal - ca sa poti gusta putin din desertul preparat.

Nu uita sa iti verifici valorile glicemiei, pentru ca exista riscul sa creasca daca mananci mai mult in aceasta perioada, esti mai sedentar decat in mod normal si au aparut schimbari in rutina ta zilnica.

Nu iti neglija obiceiurile alimentare, chiar daca rutina ta zilnica s-a schimbat in perioada sarbatorilor si poate ca petreci mai mult timp in casa. Daca este nevoie, mananca preparatele de la masa de seara mai devreme si verifica ce fel de alimente se vor servi la mesele festive la care esti invitat sau la evenimentele la care vei participa (cum ar fi, de pilda, petrecerea firmei tale).

Nu consuma alcool in exces, pentru ca alcoolul te poate face sa nu realizezi ca pot sa apara simptomele unui episod de hipoglicemie, iar aceasta poate fi periculoasa.

Ca pont, alterneaza consumul unei bauturi alcoolice cu o bautura non-alcoolica (apa plata sau minerala). Nu bea vinul simplu, ci adauga apa minerala sau sifon, pentru a-l face sprit.

Mai sunt si alte aspecte de care e bine sa tii cont, indiferent de tipul de diabet de care suferi:

Bea un pahar cu apa inainte de a manca - Acest pahar cu apa, inainte de a te aseza la masa, este un mod simplu si eficient de a reduce cantitatea de mancare pe care o vei consuma si iti reduce apetitul.

Mesele trebuie sa contina legume fara amidon - Legumele sunt aliatii tai cand vine vorba de mentinerea glicemiei normale. Asigura-te ca legumele sanatoase, fara prea mult amidon, se afla in proportie mare pe farfuria ta, de sarbatori.

Mananca incet - Este foarte important sa mananci lent, mai ales cand esti la masa cu ceilalti din familie. Mancand lent, acest lucru te va ajuta sa nu fii tentat sa mananci in exces, vei savura mai bine si te vei bucura mult mai bine de alimentele pe care le ai in farfurie.

Testeaza-ti glicemia acolo unde e posibil - Incearca sa iti masori glicemia mult mai regulat, in perioada sarbatorilor, pentru a depista fluctuatiile cat mai repede posibil.

Completeaza chestionarul disponibil aici pentru a afla daca diabetul tau este tinut sub control. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, primesti un consult de specialitate gratuit, ce poate include si analize de sange pentru determinarea stadiului curent de evolutie a diabetului!

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: Diabetes.co.uk - https://www.diabetes.co.uk/food/diabetes-and-christmas.html

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0