Grasimea abdominala creste riscul de AVC ischemic

Riscul de accident vascular cerebral (AVC) este mai mare în rândul pacienților care suferă de obezitate, în comparație cu pacienții normoponderali.

Printre factorii de risc pentru bolile cardiovasculare se numără tensiunea arterială crescută, fumatul, colesterolul mărit, diabetul, sedentarismul și obezitatea. Deși se știe despre obezitate că este asociată cu riscul crescut de afecțiuni cardiovasculare, un studiu¹ scoate la iveală o legătură concretă dintre obezitatea abdominală și riscul de accident vascular cerebral ischemic

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Grăsimea abdominală și riscul de accident vascular ischemic

Riscul de accident vascular cerebral (AVC) este mai mare în rândul pacienților care suferă de obezitate, în comparație cu pacienții normoponderali. Concret, bărbații cu circumferința taliei de peste 101 cm și femeile cu circumferința taliei de peste 88,9 cm au un risc de accident vascular cerebral de patru ori mai mare în comparație cu persoanele cu circumferința taliei mai mică de atât. Riscul crește și mai mult dacă există și factori asociați precum fumatul, sedentarismul sau diabetul.

Depunerea grăsimilor în zona abdominală crește riscurile pentru sănătatea pacientului obez. În general, medicii stabilesc diagnosticul de obezitate în funcție de calcularea indicelui de masă corporală, însă e indicat să se măsoare și talia pacientului, astfel încât să se estimeze cât mai corect riscurile la care e expus pacientul.

Pentru reducerea riscurilor pentru sănătate, se recomandă combaterea obezității și reducerea depozitelor de grăsime din zona abdominală. În general, bărbații ar trebui să aibă cel mult 94 cm în talie și femeile cel mult 80 cm. Astfel, și riscul de accident vascular este micșorat considerabil.

Grăsimea viscerală, periculoasă pentru sănătate

Grăsimea abdominală este de două feluri: subcutanată (este vorba despre țesuturile adipoase de sub piele, care apar și în alte zone ale corpului, nu numai în zona abdomenului) și viscerală. Grăsimea viscerală este cea localizată în jurul organelor interne. Aceasta este cea asociată cu hipertensiunea arterială, cu nivelul ridicat de glucoză din sânge, precum și cu riscul cardiac.

Celulele grăsimii viscerale conțin trigliceride în exces, care la rândul lor furnizează acizi grași ficatului. Acizii grași se pot acumula și în pancreas, inimă și alte organe. Astfel, apar disfuncțiile la nivelul organelor, disfuncții care duc la dereglări ale nivelului insulinei, ale tensiunii arteriale și ale colesterolului.

Indicele de masă corporală vs circumferința taliei

Indicele de masă corporală se calculeză prin împărțirea greutății (exprimată în kilograme) la înălțime (exprimată în metri) la pătrat. Cu toate că indicele de masă corporală este adesea folosit pentru depistarea obezității, precum și pentru stadializarea acesteia, circumferința taliei nu trebuie neglijată.

În timp ce indicele de masă corporală estimează bine grăsimea corporală, circumferința taliei estimează cel mai bine cantitatea de grăsime viscerală, precum și riscul de complicații ale obezității.

Cum se pot reduce depozitele de grăsime viscerală?

Prin exerciții fizice

Exercițiile cardio sunt cele care reduc cel mai eficient depozitele de grăsime de la nivel abdominal. Activitățile precum alergarea și mersul pe bicicletă sunt eficiente în reducerea circumferinței taliei, la fel ca înotul și mersul pe jos în ritm alert. Un antrenor de fitness te poate ajuta să scapi de grăsimea abdominală într-un timp cât mai redus, dar poți face acest lucru și în ritmul tău, fără să mergi la sală.

Prin alimentație potrivită

Alimentația este extrem de importantă atunci când se dorește eliminarea grăsimii abdominale. Iată câteva reguli cu privire la dietă:

1. Se recomandă consumul de fibre solubile. Acestea absorb apă și capătă o formă gelatinoasă, care este digerată mai lent. Astfel, senzația de sațietate este menținută pentru un timp mai îndelungat. Surse excelente de fibre solubile sunt: varza de Bruxelles, avocadoul, fructele de pădure și semințele de in.

2. Se recomandă evitarea grăsimilor trans. Aceste grăsimi se regăsesc în margarină, în prăjeli, dar și în multe produse de patiserie care conțin margarină.

3. Se recomandă limitarea consumului de alcool. Studiile științifice arată că alcoolul poate duce la acumularea grăsimilor la nivel abdominal.

4. Se recomandă evitarea alimentelor bogate în zaharuri adăugate (fursecuri, bomboane, prăjituri). De asemenea, dacă obișnuiești să pui mult zahăr în cafea sau în ceai, începe să-l reduci treptat.

5. Se recomandă evitarea consumului de carbohidrați rafinați. Dietele care limitează consumul de carbohidrați la 50 g pe zi favorizează reducerea depozitelor de grăsime de la nivelul abdomenului. Carbohidrații rafinați precum cei din pâinea albă, paste făinoase, dulciuri contribuie la îngrășare, în timp ce carbohidrații complecși, adică cei din legume și fructe, precum și cei din pâine integrală, paste integrale, orez brun, leguminoase ajută la slăbit și la menținerea unei greutăți normale.

Alimentația nesănătoasă, bogată în grăsimi și zaharuri nu numai că favorizează îngrășarea, însă crește și riscul de afecțiuni precum diabetul de tip 2 sau steatoza hepatică.

Accidentul vascular ischemic poate fi prevenit prin modificările stilului de viață

Prevenirea primară a accidentului vascular cerebral ischemic² include modificarea stilului de viață și dieta, tratamentul factorilor de risc, inclusiv hipertensiunea arterială, diabetul zaharat și tulburările lipidice, terapia antiplachetară pentru pacienții cu risc vascular ridicat și anticoagularea în fibrilația atrială. 

Prevenirea secundară a accidentului vascular cerebral ischemic include chirurgia carotidiană suplimentară sau stentarea la pacienții simptomatici selectați, închiderea foramenului ovale patent după un accident vascular cerebral criptogen, tratamentul rezistenței la insulină și cel mai bun tratament medical al stenozei intracraniene.

Două exemple de meniuri sănătoase pentru o zi

Meniul 1, pentru persoanele care preferă alimentele sărate

  • Mic dejun: Sandviș din pâine integrală cu ou fiert, frunze de spanac crude sau opărite, felii de castravete, muștar
  • Gustare: Fructe 
  • Prânz: Supă de legume cu pătrunjel tocat pe deasupra și o porție de tocăniță (carne de pui fără piele, ceapă, roșii, puțină sare, ulei de măsline)
  • Gustare: O mână de nuci sau semințe neprăjite, la alegere (nuci românești, arahide, alune de pădure etc.)
  • Cină: Pește cu cartofi și broccoli la cuptor, consumat cu sos de iaurt grecesc și usturoi

Meniu 2, pentru persoanele care preferă alimentele dulci

  • Mic dejun: Un bol cu fulgi de ovăz înmuiați într-o cană de lapte obișnuit (sau lapte vegetal), peste care se pun bucăți de fructe la alegere și condimente (scorțișoară, nucșoară etc.)
  • Gustare: două pătrățele de ciocolată neagră
  • Prânz: O supă de legume (sau de carne cu legume) alături de humus cu salată de roșii (cu pătrunjel, ceapă sau usturoi, ulei de măsline, puțină sare) și felii de castraveți murați
  • Gustare: un fruct sau o mână de nuci ori semințe neprăjite
  • Cină: Legume la grătar (dovlecei, vinete, ciuperci etc.) cu brânză feta sfărâmată pe deasupra
TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Pub Med - Abdominal obesity and risk of ischemic stroke: the Northern Manhattan Stroke Study
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12775882/
1. Studiul „Abdominal obesity and risk of ischemic stroke: the Northern Manhattan Stroke Study”, apărut în Stroke. 2003 Jul;34(7):1586-92. doi: 10.1161/01.STR.0000075294.98582.2F, autori: Seung-Han Suk et al.
Pub Med - Primary and Secondary Prevention of Ischemic Stroke and Cerebral Hemorrhage: JACC Focus Seminar
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32299593/
2. Studiul „Primary and Secondary Prevention of Ischemic Stroke and Cerebral Hemorrhage: JACC Focus Seminar”, apărut în J Am Coll Cardiol. 2020 Apr 21;75(15):1804-1818. doi: 10.1016/j.jacc.2019.12.072, autori: Hans-Christoph Diener, Graeme J. Hankey
Harvard Health Publishing - Abdominal obesity and your health
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/abdominal-obesity-and-your-health

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0