Dieta FODMAP, eficienta in tratarea sindromului de colon iritabil

Dieta FODMAP a fost conceputa de catre cercetatorii de la Universitatea Monash din Australia. Echipa de cercetatori australieni, in frunte cu coordonatorul cercetarilor, profesorul Peter Gibson, a dovedit ca aceasta dieta este eficienta in ameliorarea simptomelor specifice sindromului de colon iritabil.

Sindromul de colon iritabil este o afectiune de natura gastrointestinala caracterizata de crampe abdominale, balonare, diaree, constipatie si flatulenta care apar fara un motiv concret. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Numele dietei este alcatuit din initiale cu o semnificatie anume:

F – fermentabil (adica alimente care sunt fermentate de bacteriile din intestinul gros)

O - oligozaharide, adica glucide care au molecula compusa din 2-6 resturi de monozaharide (spre exemplu: lactoza, zaharoza)

D – dizaharide, adica compusi organici alcatuiti din 2 molecule de monozaharide prin eliminarea a unei molecule de apa

M – monozaharidele, substante chimice din clasa glucielor ce se obtin prin hidroliza zaharurilor

AP – poliolii, adica zaharul din alcool

Dieta FODMAP este eficienta in tratarea simptomelor specifice sindromului de colon iritabil, precum si altor afectiuni de natura gastrointestinala ori a unor afectiuni autoimune precum artrita reumatoida sau scleroza multipla.

FODMAP sunt, potrivit cercetatorilor australieni, carbohidratii care, nedigerati bine, fermenteaza in intestine si cauzeaza tot felul de simptome nedorite. O dieta slaba FODMAP mizeaza pe limitarea consumului acstor alimente in vederea ameliorarii simptomelor gastrointestinale.

Alimentele FODMAP sunt cele bogate in:

  • Fructoza – zaharul care se regasest in majoritatea fructelor si legumelor
  • Lactoza – zaharul care se regaseste in produsele lactate
  • Fructanii – similari fructozei, se regasesc in multe legume si cereale
  • Poliolii – xilitolul, sorbitolul si manitolul, care se regasesc adesea in indulcitorii artificiali si in guma de mestecat

 

 

Lista alimentelor FODMAP

Fructoza: miere, mere, mango, pere, pepene, sirop de porumb

Lactoza: lapte, inghetata, lapte condensat, frisca, iaurt, branza, mascarpone, smantana, deserturi pe baza de produse lactate

Fructani: sparanghel, usturoi, ceapa, ceapa verde, arpagic, secara, orz

Poliolii: mere, nectarine, caise, prune, pere, ciuperci, sorbitol, manitol, xilitol

FODMAP se regasesc adesea in produsele lactate, in legume, leguminoase si fructe. Cu toate ca glutenul nu face parte din FODMAP, sunt recomandate alimentele fara gluten pentru a reduce FODMAP.

Este important sa se stie ca dieta redusa in FODMAP este foarte stricta si este conceputa pentru a fi temporara, nicidecum permanenta.

Dieta FODMAP presupune scoaterea anumitor glucide din dieta pentru o perioada de 3-8 saptamani – aceasta etapa se numeste faza de eliminare. Dupa aceasta perioada, se introduc treptat glucidele pentru a descoperi ce categorie de alimente produce simptomele afectiunii gastrointestinale. Odata ce este identificat alimentul care declanseaza simptomele sindromului de colon iritabil, pacientul il va evita. Asadar, dieta FODMAP este, de fapt, o dieta care ajuta la diagnosticarea problemei prin excludere.

Nicio dieta prea drastica nu ar trebui adoptata fara a consulta, in prealabil, un specialist in nutritie, care poate oferi sfaturile si recomandarile necesare. Discuta cu medicul gastroenterolog inainte de a iti schimba alimentatia pentru a te asigura ca nu vei declansa alte probleme. Anunta-ti imediat medicul daca observi ca simptomele se agraveaza in timpul dietei FODMAP.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0