Dieta Alcalină: sănătoasă sau nu?

Dieta alcalină a pornit de la teoria biologului american Dr. Robert Young, conform căreia procesul digestiv determină anumite alimente să devină alcaline sau acide și implicit să fie benefice sau dăunătoare pentru organismul nostru.

 

Principiile dietei alcaline

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Nivelul de pH ne ajută să știm dacă un anumit mediu sau o substanță este acidă sau alcalină. Pentru prima variantă valorile sunt între 0 și 7, iar pentru a doua între 7 și 14. Valoarea de mijloc, 7, este un mediu neutru. Diferite organe sau procese din corpul nostru au anumite nevoi în privința pH-ului. De exemplu, sângele tău este ușor alcalin, cu un pH între 7,35 și 7,45. Sucurile gastrice din stomac sunt foarte acide, cu un pH de 3,5 sau mai mic.

Alimentația modifică în special pH-ul urinei, deși mulți susținători ai dietei pretind că ar avea influență și asupra sângelui, lucru ce nu a fost dovedit de specialiști. Cu toate acestea, este adevărat că includerea în alimentație a cât mai multor alimente care să stabilizeze pH-ul nu este deloc o idee rea, în special pentru anumite organe cum sunt rinichii, a căror sarcină este să detoxifice organismul de substanțe acide sau dăunătoare.

 

Ce trebuie să mănânci

Dieta susține consumul unor alimente care probabil nu vă așteptați să aibă rol alcalin. Un bun exemplu este lămâia, care în timpul digestiei se transformă din substanță cu caracter acid în substanță alcalină. În schimb laptele, pe care probabil îl priviți ca având rol calmant, devine extrem de acid atunci când este digerat.

Printre alimentele recomandate în cazul unei diete alcaline se numără:

  • Legume: sfeclă, broccoli, conopidă, țelină, castravete, varză, salată verde, ceapă, mazăre, ardei, spanac

  • Fructe: mere, banane, fructe de pădure, pepene galben, struguri, lămâie, portocală, piersică, pere, pepene verde

  • Proteine: Migdale, castane, tofu

  • Condimente: scorțișoară, curry, ghimbir, muștar, sare de mare

Pe de cealaltă parte se află alimente care au un caracter acid pe care îl păstrează sau îl dobândesc în timpul digestiei:

  • cafeină

  • alcool

  • produse lactate

  • carne

  • zahăr

  • grâu și gluten

  • alimentele procesate

Pe lângă alimente este important și procedeul de preparare, prăjirea și uleiul fiind complet interzise. Sunt permise doar fierberea, gătirea la abut și la cuptor.

 

 

Riscuri și rezultate

Specialiștii au păreri împărțite în privința dietei alcaline, singurele cazuri în care este recomandată în unanimitate fiind cele al gastritei, refluxului gastric sau altor afecțiuni similare unde aciditatea din stomac trebuie ținută sub control.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Persoanele care promovează dieta alcalină susțin și că ajută organismul să mențină un nivel de pH sănătos, că este utilă pentru pierderea în greutate și în caz de balonare, precum și pentru îmbunătățirea digestiei, tonusului pielii și stării de spirit.

O altă teorie care nu a fost încă dovedită este că o dietă care include preponderent alimente acide poate duce la cancer, osteoporoză, probleme cu inima, dureri de spate și pietre la rinichi.

Într-un fel, dieta alcalină este o dietă vegetariană. Din punctul de vedere al abundenței de fructe și legume îi putem acorda un credit: acela că este suficient de sănătoasă. Nu ne putem pronunța în privința kilogramelor pierdute, iar dacă decideți să încercați acest regim vă recomandăm să vizitați un specialist care vă poate spune mai multe și care să vă țină sub observație pe tot parcursul regimului.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0