Crioterapia și impactul în slăbit

Una dintre cele mai noi tendințe în ceea ce privește procesul de slăbire și modelare corporală este crioterapia. Adepții acestei metode spun că stimulează metabolismul și ajută la arderea caloriilor în doar câteva minute. Cât de eficientă este cu adevărat crioterapia?

Crioterapia înseamnă expunerea corpului la temperaturi foarte scăzute în scopuri medicale. O metodă populară este cea în care persoana are tot corpul, mai puțin capul, introdus într-un recipient în care temperatura scade foarte mult timp de 5 minute. Folosită inițial pentru tratarea artritei reumatoide, a migrenei și a altor afecțiuni cronice, crioterapia a început să fie văzută ca un posibil remediu pentru scăderea în greutate.

Practic, în camera de crioterapie, un fel de abur rece este eliberat din toate părțile, iar corpul are senzația că se află în pericol de a îngheța. Astfel, își activează modul de supraviețuire: creierul transmite mesaje în restul corpului să aducă rapid sângele spre torace și organele vitale pentru a le proteja. Prin tremuratul corpului și alte procese interne, se produce arderea de calorii.

Ajută crioterapia la slăbit?

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Teoria din spatele crioterapiei este că îngheață celulele grase ale corpului și le distruge. Aceste celule ar fi apoi filtrate prin ficat și eliminate permanent din zonele de țesut gras. Oamenii de știință spun că nu există dovezi științifice clare cum că această metodă ar fi utilă pentru pierderea de kilograme, dar anumite cercetări sugerează că ar exista anumite beneficii.

Un studiu apărut în 2013 în Journal of Clinical Investigation a arătat că expunerea zilnică timp de 6 săptămâni la temperaturi de 17° C pentru 2 ore pe zi reduce procentul total de grăsime din corp cu 2%. Acest lucru se întâmplă deoarece, când corpul este expus la temperaturi joase, țesutul adipos maro arde grăsimi pentru a produce energie. Astfel, studiul a sugerat că organismul ar putea avea mecanisme pentru reducerea grăsimilor în condiții de frig.

Un alt studiu din 2014 a urmărit 16 canoiști care au făcut crioterapie a întregului corp, pornind de la -120° C până la -145° C pentru 3 minute pe zi timp de 10 zile. Cercetările au arătat că crioterapia i-a ajutat să se recupereze mai repede după exercițiile fizice și să reducă efectele speciilor reactive de oxigen care pot cauza inflamație și acumularea de kilograme în timp.

De asemenea, un studiu din 2018 aduce dovezi cum că crioterapia pe termen lung activează în corp un proces numit termogeneză indusă prin frig, care duce la o pierdere în greutate mai ales în jurul taliei de aproximativ 3%.

Prin urmare, s-ar putea concluziona că rezultatele crioterapiei în ceea ce privește scăderea în greutate sunt destul de slabe. 

Crioterapia are și efecte negative

Pe lângă beneficiile modeste în ceea ce privește pierderea în greutate, crioterapia are și câteva efecte adverse. Când pielea este supusă unor temperaturi extrem de joase, acest lucru poate avea efecte negative asupra nervilor (amorțirea pielii, înroșire, iritații). În principiu, aceste probleme sunt temporare, dar, dacă nu dispar în cel mult 24 de ore, e necesar un consult medical.

Expunerea la frig extrem pe termen lung poate duce la afectarea permanentă a nervilor sau la moartea țesutului (necroză). O ședință de crioterapie pentru întregul corp nu ar trebui să dureze mai mult de 5 minute și ar trebui supravegheată de persoane specializate. Crioterapia nu este recomandată suferinzilor de diabet!

Cum poți arde grăsimile într-un mod sănătos

E nevoie de mai mult de 3 minute pe zi pentru acest lucru, dar grăsimea corporală poate fi redusă prin alte metode de slăbit cu ajutorul alimentației și al exercițiilor fizice, fără a pune în pericol sănătatea.

-    Un consum mai mare de proteine stimulează metabolismul, ajută la menținerea masei musculare și la arderea grăsimilor. Proteinele se află nu doar în carne, ci și în leguminoase, diverse tipuri de nuci și tofu.
-    Un consum redus de carbohidrați contribuie la arderea grăsimilor. Se vor reduce sau elimina dulciurile, făinoasele și amidonoasele și se va pune accentul pe carbohidrații proveniți din legume (dar nu cartofi) și fructe.
-    Exercițiile fizice cu greutăți ajută și ele la arderea grăsimilor și a caloriilor: cu cât mai mare este masa musculară, cu atât mai multe grăsimi se ard zilnic. În plus, arderea caloriilor continuă să se producă și după terminarea antrenamentului.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 


Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - Can Cryotherapy Help Me Lose Weight?
https://www.healthline.com/health/cryotherapy-weight-loss
Women’s Health - Can Cryotherapy Really Help You Lose Weight?
https://www.womenshealthmag.com/weight-loss/a19996468/cryotherapy-weight-loss/

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0