5 diete sanatoase care sunt eficiente si sustinute de dovezi stiintifice

Exista multe diete pe "piata" care funtioneaza intr-adevar. Secretul este sa gasesti o varianta care iti place si pe care o poti respecta (o dieta careia te poti dedica) pe termen lung. Asa ca, astazi, iti prezentam, pe scurt, o lista cu diete sanatoase care sunt eficiente, asa cum s-a dovedit stiintific.

1. Dieta bazata pe un continut redus de carbohidrati (low-carb)

O dieta cu un continut sarac de carbohidrati este acea dieta care impune restrictii in privinta carbohidratilor, precum cei care se gasesc in alimentele dulci, in paste si in paine. Este bogata in proteine, grasimi si legume sanatoase.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Exista mai multe tipuri diferite de diete "low-carb", iar studiile arata ca acestea pot provoca scaderea in greutate si pot imbunatati sanatatea celor care urmeaza acest plan alimentar.

Reguli de baza in dieta cu putini carbohidrati (low-carb)

Ai voie sa mananci: carne, peste, oua, legume, fructe, nuci, seminte, lactate cu un continut mare de grasime, grasimi, uleiuri sanatoase si poate chiar unele tipuri de tuberculi si unele cereale, care nu au gluten.

Ce nu ai voie sa mananci: zahar, sirop de porumb bogat in fructoza, grau, uleiurile din seminte, grasimile trans, alimentele foarte procesate si produsele "dietetice" si cele care promit un continut scazut de grasimi, din comert.

2. Dieta mediteraneana

Este bazata pe alimentele traditionale pe care oamenii obisnuiau sa le manance in tari precum Italia si Grecia, in trecut, in anul 1960, potrivit healthline.com. Cercetatorii au remarcat ca acesti oameni din zona mediteraneana erau exceptional de sanatosi, in comparatie cu americanii, si aveau un risc scazut in privinta multor boli periculoase. Numeroase studii au aratat acum ca dieta mediteraneana poate duce la pierderea in greutate si poate ajuta la prevenirea infarctului miocardic, a accidentului vascular cerebral (AVC), a diabetului de tip 2 si a decesului prematur.

Reguli de baza in dieta mediteraneana

Ai voie sa mananci: legume, fructe, nuci, seminte, leguminoase, cartofi, cereale integrale, paine de diferite tipuri, ierburi aromatice, condimente, peste, fructe de mare si ulei de masline extravirgin.

Mananca cu moderatie: carne de pasare de curte, oua, branza si iaurt.

Mananca doar rareori: carne rosie.

Nu manca si nu bea deloc: bauturi indulcite cu zahar, produse cu adaos de zahar, carne procesata, cereale rafinate, uleiuri rafinate si alte alimente extrem de procesate.

3. Dieta Paleo

Se bazeaza pe simularea dietei pe care stramosii nostri o aveau (cei care vanau si cei care cultivau plante). Dieta paleo include alimente integrale si neprocesate, care isi pastreaza forma pe care o au in natura.

Stramosii nostri erau la fel, din punct de vedere genetic, cu oamenii moderni. Ei au "inflorit" consumand astfel de alimente si erau feriti de boli precum obezitatea, diabetul si afectiunile cardiace. Mai multe studii sugereaza ca dieta paleo poate duce la o scadere semnificativa in greutate (fara a fi nevoie sa numeri caloriile) si la imbunatatiri majore la capitolul sanatate.

Reguli de baza in dieta Paleo

Ai voie sa mananci: carne, peste, oua, legume, fructe, nuci, seminte, ierburi aromatice, condimente, grasimi si uleiuri sanatoase.

Nu ai voie sa mananci/de evitat: alimentele procesate, zaharul, bauturile carbogazoase, cerealele, majoritatea produselor lactate, leguminoasele, indulcitorii artificiali, uleiurile vegetale, margarina si grasimile trans.

4. Dieta vegana

A devenit foarte populara in ultimii ani. Din ce in ce mai multi oameni au decis sa devina vegani din motive diverse, care pot fi etice sau au legatura cu sanatatea ori cu mediul inconjurator. Cand este tinuta in mod corect, o astfel de dieta poate sa rezulte in beneficii diverse pentru sanatate, inclusiv intr-o talie mai subtire si intr-un control mai bun al glucozei din sange. Chiar si asa, o dieta bazata exclusiv pe alimente de origine vegetala, in unele cazuri, creste riscul de aparitie a deficientelor nutritionale.

Exista mai multe tipuri de diete vegane, unele bazate pe alimente integrale (fructe, legume, cereale integrale, leguminoase, nuci si seminte), altele bazate pe alimente crude (raw), cum sunt fructele, legumele, nucile, semintele sau alimentele gatite la temperaturi sub 48 de grade Celsius, si lista tipologiilor acestor diete continua.

5. Dieta fara gluten

O astfel de dieta implica excluderea alimentelor care contin proteina aceasta (glutenul), inclusiv graul, secara si orzul. Majoritatea studiilor pe tema dietelor fara gluten au fost realizate pe persoanele cu boala celiaca (intoleranta la gluten), dar si o alta afectiune, numita sensibilitate la gluten poate cauza probleme cu aceasta proteina.

Daca ai o intoleranta la gluten sau boala celiaca, atunci trebuie sa eviti complet aceasta proteina vegetala. Daca nu eviti glutenul, vei avea un disconfort sever si efecte grave asupra sanatatii intestinului gros.

Reguli de baza in dieta fara gluten

Alimente de evitat: cele pe baza de grau, cum ar fi taratele de grau, faina de grau, graul spelt, grisul; orzul, secara, maltul, drojdia de bere, triticale (un hibrid de grau si secara); unele alimente care pot avea ingrediente care contin gluten care a fost adaugat: paine, paste, cereale, alimente facute in cuptor (prajituri, fursecuri, briose, pizza, pesmet, produse de patiserie), sosurile, bauturile (berea), alte alimente cum este cuscusul.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Alimente permise in dieta fara gluten: carnea si pestele, ouale, lactatele, fructele si legumele, unele cereale (quinoa, orezul, hrisca, porumbul, amarantul), cartofii, faina de cartofi, porumbul si faina de porumb, faina de naut, faina de soia, faina de migdale, faina de cocos, nucile si semintele, uleiurile vegetale si untul, ierburi aromatice si condimente.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0