Cum poti evita “recidiva” fumatului?

Te-ai lasat de fumat si esti tare mandru sau mandra de asta? Dar, in ultima vreme, iti tot incolteste in cap ideea de a mai fuma pe ascuns o tigara….macar una! In acest caz, esti in mare pericol de a te reapuca de fumat!

Am realizat acum cativa ani o emisiune in care vorbeam despre cele mai bune metode de a te lasa de fumat. Imi amintesc ca unul din invitati ne-a marturist cu amaraciune ca, dupa ce timp de zece ani abandonase complet fumatul si se considera un mare nefumator, s-a reapucat brusc de acest obicei doar vizionand o scena dintr-un film in care doi indragostiti “imparteau” o tigara, intr-un moment extrem de romantic.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Asadar, exista foarte multi si neasteptati factori “trigger” care te pot arunca in pacat, atunci cand iti da tarcoale pericolul reapucarii de fumat.

Iata cateva sfaturi pentru a evita acest pericol:

- Nu cumpara tigari in ideea ca „daca stiu ca le am” ma linistesc. Din contra, intr-un moment de slabiciune, nervozitate, plictiseala, te vei duce fix la locul unde le tii!

- Concentreaza-te pe avantajele abandonarii fumatului - mirosul frumos din casa ta, din masina, din parul si hainele tale, respiratia placuta, modul de viata mai sanatos pe care il duci.

- Daca simti nevoia de a fuma, respira adanc. Tine aerul 10 secunde in plamani, apoi elibereaza-l incet. Repeta acest lucru de mai multe ori, pana cand nevoia de a fuma a disparut.

- Mergi la stomatolog pentru detartraj si albirea dintilor. Reaminteste-ti ca fumatul coloreaza in galben dintii si distruge dantura, asa ca nu este un obicei care sa-ti aduca vreun avantaj din punctul acesta de vedere.

- Pastreaza-ti mainile ocupate. Deseneaza, joaca ceva, singur la computer sau cu un prieten, fa-ti un obicei nou de a juca un joc nou in doi (tenis, sah, table, etc)

- Petrece mai mult timp in aer liber - fa jogging, hiking, biking, orice iti place. Respiratia in aer liber fortifica plamanii si iti taie “pofta” de fumat.

- Daca locuiesti cu un fumator sau iti este coleg de birou, cere-i sa nu fumeze in prezenta ta.

- Incearca sa eviti locurile, oamenii sau situatiile pe care le asociezi cu fumatul. Petrece cat mai mult timp cu nefumatorii sau copiii, du-te in locuri unde nu este permis fumatul, cum ar fi la cinematograf, restaurante pentru nefumatori, muzee, magazine diverse sau biblioteci.

- Nu inlocui tigarile cu alimente dulci. Mananca alimente cu un continut scazut de calorii, alimente sanatoase (cum ar fi morcov sau telina, bomboane fara zahar) sau guma de mestecat, atunci cand nevoia de a fuma creste

- Fa un calcul al costului fumatului pe luna si doneaza banii respectivi unei cauze sau unei familii nevoiase. Nu iti cumpara tie ceva, ci da-i cuiva! Vorbim de peste 300 - 400 de lei , lunar, in medie. Cand te ”bate“ din nou gandul fumatului, gandeste-te ca ai consumat deja acea suma pentru o cauza frumoasa si ca ai facut niste oameni fericiti, castigand si un plus de sanatate.

 

 

Cum sa treci peste perioada de abandonare a fumatului

Este adevarat ca atunci cand renunti la fumat vei experimenta nervozitate, foame, tuse, dureri de cap sau dificultati de concentrare. Aceste simptome de sevraj apar in principal deoarece corpul tau este obisnuit cu nicotina, ingredientul care da dependenta de tigari.

Simptomele de sevraj apar in primele doua saptamani dupa ce renunti, asa ca mentine-ti, cu ajutorul vointei, controlul. Reevalueaza motivele pentru care renunti si  aminteste-ti ca aceste semne arata ca trupul tau este pe drumul vindecarii de aceasta dependenta.

In orice caz, simptomele de sevraj sunt mai usor de suportat si tratat decat bolile majore pe care fumatul le poate provoca.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0