Cum scazi trigliceridele prin dietă?

Dacă ai trigliceridele mari, medicul îți poate prescrie unele medicamente și suplimente alimentare, însă prima recomandare pentru scăderea valorilor va fi schimbarea stilului de viață și în special a programului de alimentație.

Ce sunt trigliceridele?

Trigliceridele sunt un tip de grăsime prezentă în sânge, cea mai comună formă de grăsime corporală (deoarece corpul stochează cea mai mare parte a grăsimii sale sub formă de trigliceride). Acestea circulă în sânge, deci nivelul lor poate fi măsurat printr-o analiză de sânge. 

Trigliceridele servesc drept una dintre principalele surse de energie ale organismului, dar dacă nu are nevoie pe loc de energie, organismul le stochează sub formă de grăsime. Particulele sferice cunoscute sub numele de lipoproteine învelesc trigliceridele și se deplasează prin fluxul sanguin pentru a le livra în tot corpul.

De obicei, trigliceridele crescute în sânge nu provoacă niciun simptom. Nivelurile ridicate de trigliceride din sânge netratate sau necontrolate pot crește, însă, riscul de complicații grave, cum ar fi bolile coronariene și accidentul vascular cerebral. Trigliceridele foarte mari din sânge pot crește riscul de pancreatită acută - inflamația pancreasului care provoacă dureri severe la nivelul abdomenului.

De ce trigliceridele pot fi mărite?

Trigliceridele mărite sunt adesea un semn al altor afecțiuni care cresc riscul de boli de inimă și accident vascular cerebral, inclusiv obezitatea și sindromul metabolic - un grup de afecțiuni care include prea multe grăsimi în jurul taliei, tensiune arterială prea mare, trigliceride ridicate, glicemie ridicată și colesterol mărit.

Trigliceridele mari pot fi, de asemenea, un semn de diabet de tip 2 sau prediabet, niveluri scăzute de hormoni tiroidieni (hipotiroidism), anumite afecțiuni genetice rare care afectează modul în care corpul transformă grăsimea în energie. Uneori, trigliceridele mari sunt un efect secundar al administrării anumitor medicamente, cum ar fi diuretice, estrogen și progestin, retinoizi, steroizi, betablocante, unele imunosupresoare sau unele medicamente pentru HIV.

Nu doar anumite boli și medicamente, ci și unele obiceiuri de viață sunt factori de risc pentru trigliceridele crescute din sânge, de exemplu, o dietă bogată în carbohidrați rafinați, zaharuri adăugate, grăsimi saturate și alcool în exces. Pentru că nivelurile ridicate de trigliceride pot fi un factor de risc pentru diferite boli, medicul poate sfătui pacientul să își schimbe dieta în încercarea de a reduce valorile.

Care sunt factorii de risc pentru trigliceride mărite?

  • Un consum prea mare de calorii (se consumă mai multe decât se ard)
  • A fi supraponderal sau a suferi de obezitate
  • Fumatul 
  • Consumul excesiv de alcool
  • Anumite medicamente
  • Unele tulburări genetice
  • Bolile tiroidiene
  • Diabetul de tip 2 nediagnosticat sau necontrolat
  • Bolile hepatice sau renale

Care sunt valorile normale ale trigliceridelor?

Nivelul optim de trigliceride este sub 150 mg / dL. Persoanele care au un nivel ușor crescut se încadrează cu valorile între 150 și 199 mg / dL, iar valorile între 200 și 499 mg / dL sunt considerate crescute. Dacă nivelul este de peste 500 mg / dL, vorbim despre valori foarte crescute. O persoană poate primi un diagnostic de hipertrigliceridemie dacă nivelurile sale de trigliceride din sânge sunt în mod constant 150 mg / dL sau mai mult. 

Nivelurile sunt mai mari la bărbați și cresc odată cu vârsta atât la bărbați, cât și la femei. Unii oameni au, de asemenea, o predispoziție genetică pentru trigliceride ridicate (afecțiunea se numește hipertrigliceridemie familială).

Ce alimente sunt utile pentru scăderea trigliceridelor?

Se recomandă ca pacienții cu trigliceride mari să se concentreze pe consumul anumitor alimente pentru a gestiona această problemă. Alimentele care pot ajuta la scăderea trigliceridelor includ:

  • Legume cu nivel scăzut de fructoză: frunzoase (spanac, varză, kale etc.), dovlecei, fasole verde și vinete.
  • Fructe cu conținut scăzut de fructoză: fructe de pădure, kiwi și citrice.
  • Cereale integrale bogate în fibre: orez brun, pâine integrală, quinoa, ovăz, orz și hrișcă.
  • Pește gras: somon, hering și sardine.
  • Produse lactate cu 0% grăsimi: acestea includ lapte degresat, iaurt și brânză de vaci.

În plus, persoanele cu trigliceride mari sunt sfătuite să limiteze zaharurile adăugate la cel mult 10% din totalul caloriilor zilnice, să limiteze carbohidrații la 50-60% din totalul caloriilor zilnice, să mențină grăsimile din dietă la 25-35% din totalul caloriilor, să reducă sau să evite alcoolul.

Exemplu de meniu pentru scăderea trigliceridelor

Mic dejun (la alegere):
ou fiert moale, o felie de somon, o felie de pâine integrală, salată verde
sau
un bol cu fulgi de ovăz, lapte vegetal, fructe de pădure și semințe de dovleac

Prânz (la alegere):
humus cu salată de roșii, spanac și avocado
sau
pâine integrală cu supă de linte și salată de varză (sau alte frunzoase)

Gustare:
un fruct și o mână de nuci crude (sau alune de pădure, caju etc.)
sau
bețe de țelină cu un ou fiert

Cină:
pui cu legume la cuptor (sau la abur) și orez brun fiert
sau
curry de legume și tofu, cu salată de crudități

Alte recomandări pentru scăderea trigliceridelor

Pe lângă modificările dietetice, medicul poate face și alte recomandări pentru a reduce nivelul trigliceridelor:

Activități fizice regulate

Se vor efectua cel putin 30 de minute de activitate fizică de intensitate moderată, cel puțin 5 zile pe săptămână (deci minimum 150 de minute de mișcare pe săptămână).

Atingerea unei greutăți optime

Pentru persoanele care au kilograme în plus, pierderea în greutate cu 5-10% poate duce la o scădere cu 20% a trigliceridelor.

Administrarea de acizi grași Omega-3

Unele cercetări indică faptul că acizii grași Omega-3 pot preveni și trata hipertrigliceridemia.

Administrarea acidului nicotinic

Potrivit anumitor studii, acidul nicotinic, cunoscut și sub numele de niacină, poate ajuta la scăderea nivelurilor trigliceridelor.

Adminsitrarea de fibrați

Unele dovezi sugerează că fibrații sunt eficienți în scăderea nivelului trigliceridelor.

În concluzie, pentru că hipertrigliceridemia este asociată cu un risc crescut de evenimente cardiovasculare și pancreatită acută, se recomandă scăderea valorilor trigliceridelor până la limitele normale. Acest lucru se poate face printr-o dietă sănătoasă, bogată în legume (mai ales verzi), pește gras, fructe mai puțin dulci și cereale integrale și săracă în dulciuri și grăsimi animale, prin exerciții fizice regulate și evitarea fumarului și a alcoolului în exces. Dacă nivelurile trigliceridelor continuă să rămână mari după modificarea stilului de viață, medicul poate recomanda un tratament medicamentos.

 

 

Sursă foto: 
NIH - High Blood Triglycerides
https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/high-blood-triglycerides
Science Direct - Hypertriglyceridemia and omega-3 fatty acids: Their often overlooked role in cardiovascular disease prevention
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0939475317302685
American Family Physician - Management of Hypertriglyceridemia 
https://www.aafp.org/afp/2007/0501/p1365.html


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0