Dieta pacientului cu cardiopatie: recomandari si preventie

O substanta groasa numita placa ateromatoasa se poate depune pe peretii arterelor coronare (cele care aduc sangele catre muschiul inimii) si le face sa se ingusteze, sa devina rigide, astfel incat o cantitate mai mica de sange ajunge la inima. Aceasta este numita cardiopatie ischemica sau boala arteriala coronariana.

Cardiopatia ischemica poate duce la probleme grave de sanatate, cum ar fi angina pectorala (durerea sau presiunea in piept) si infarctul miocardic, asa ca daca esti diagnosticat cu cardiopatie, dieta ta este extrem de importanta de acum inainte.

In ce consta dieta unui pacient cu cardiopatie ischemica

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Pentru a-ti reduce riscul de boala coronariana, cum este cazul cardiopatiei ischemice, medicul iti va recomanda o serie de masuri, pentru ca tu sa poti, in timp, sa iti imbunatatesti dieta. Pentru a reduce substantial riscul de a dezvolta cardiopatie ischemica, respecta aceste masuri:

  • Evita alimentele prajite de la fast food si alimentele procesate care contin multe grasimi "rele"
  • Alege o gama cat mai variata de uleiuri (ulei de masline, ulei de rapita) si de alimente care contin grasimi naturale (nuci, seminte, avocado, masline, soia, peste gras)
  • Inlocuieste produsele lactate cu cele degresate sau cu cele care nu contin deloc grasimi.
  • Creste cantitatea de alimente de origine vegetala pe care le consumi: mananca mai multe legume (neprocesate), fructe si cereale integrale. Redu aportul de surse de carbohidrati rafinati, care sunt de fapt alimente cu un indice glicemic ridicat.
  • Include leguminoasele (fasolea boabe, boabele de soia, lintea, nautul, tofu) in alimentatia ta.
  • Mananca o mana de nuci nesarate si neprajite in timpul mai multor zile din saptamana (nuci si migdale).
  • Mananca peste gras cel putin o data pe saptamana. Expertii americani recomanda cel putin doua portii de peste pe saptamana.
  • Daca bei alcool, alege sa nu consumi mai mult de doua bauturi alcoolice pe zi, pentru a nu avea probleme.
  • Taie toata grasimea care este vizibila pe carnea pe care o cumperi, inainte de a o gati.
  • Indeparteaza pielea de pe carnea de pui (si alte pasari de curte) si mananca doar carnea.
  • Evita alimentele sarate, pe cele cu adaos mare de sare si nu gati mancaruri sarate. Verifica pe etichetele produselor pe care le cumperi care este continutul de sare (sodiu) al acelor alimente.

Cum poti sa mananci mai bine si mai sanatos

Chiar daca ai cardiopatie ischemica, medicul iti va spune ca este important ca dieta ta sa fie una saraca in grasimi si colesterol si ca va trebui sa incluzi mai multe legume si cereale integrale in alimentatie. Iata cateva recomandari simple pe care le poti urma si tu:

Alege paine din grau integral, cereale integrale, paste integrale si orez integral si incearca sa gatesti mai des folosind cereale ingrale precum fulgii de ovaz si orzul.

Elimina din alimentatia ta produse precum cartofii prajiti de la fast food, burgerii, sendvisurile pentru micul dejun din comert, gogosile si produsele de la patiserie, pentru ca acesta este un mod perfect prin care poti reduce aportul de grasimi saturate (care iti cresc colesterolul).

Mananca 5 portii de fructe si legume pe zi - Daca nu ai timp sa prepari ceva din legume proaspete, cumpara legume congelate sau la conserva (atentie, acestea trebuie sa aiba un continut redus de sare).

Renunta la sare sau redu consumul de sare - Cauta variante ale alimentelor tale preferate care sa contina cat mai putina sare, iar atunci cand esti la masa, incearca sa nu adaugi sare in mancarea din farfurie.

Alimente care te ajuta sa previi bolile de inima

Chiar daca nu exista un aliment "magic" care sa iti poata reduce sau elimina riscul de a dezvolta cardiopatie ischemica, este important sa adopti o dieta sanatoasa si sa faci multa miscare. Alimentele care te protejeaza cel mai bine impotriva bolilor de inima includ

Pestele gras (precum macrou, sardinele, tonul si somonu, care contin acizi grasi esentiali Omega 3); Omega 3 este un tip de grasime despre care s-a aratat ca scade nivelul trigliceridelor si creste valorile colesterolului HDL (colesterolul "bun"), imbunatateste elasticitatea vaselor de sange si subtiaza sangele;

Anumite uleiuri vegetale - precum cel de soia, care contin acizi grasi Omega 6 - si uleiurile care contin acizi grasi Omega 3 (precum uleiul de rapita si cel de masline) au beneficii; uleiurile de acest tip pot sa ajute la scaderea colesterolului LDL cand sunt folosite pentru a inlocui grasimile saturate "rele" (untul, de pilda).

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • American Academy of Family Physicians - https://www.aafp.org/afp/2003/0415/p1769.html
  • American Heart Association - https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/nutrition-basics/aha-diet-and-lifestyle-recommendations

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0