Alegerea culorii restaurărilor dentare: de ce este importantă și cum se realizează

De obicei, alegerea culorii se realizează de către medicul stomatolog împreună cu pacientul, dar în cazuri deosebite, se poate face și cu ajutorul tehnicianului.

Restaurarile integral ceramice sunt considerate cele mai estetice, reprezentând cea mai la-ndemână alegere pentru a obține un aspect natural al dinților. Cele care nu au suport metalic sunt net superioare deoarece nu există riscul ca metalul să transpară prin grosimea stratului de ceramica și previn apariția unei eventuale reacții alergice.

Această etapă este cu atât mai complexă cu cât pretențiile estetice sunt mai ridicate, sau când, în situația în care este restaurat un singur dinte, acesta trebuie să se încadreze perfect pe arcadă. Datorită gamei bogate de culori și a posibilității de combinare a acestora, alegerea culorii este o etapă extrem de importantă dacă se realizează lucrări ceramice. Culoarea se înregistrează cu ajutorul unei chei de culori.

Sunt câteva aspecte pe care medicul stomatolog le are în vedere atunci când trebuie să aleagă culoarea potrivită a restaurărilor dentare. Printre acestea se numără:

  • Dinții nu sunt monocromatici, astfel încât este nevoie ca medicul stomatolog să folosească mai multe nuanțe pentru a obține un aspect cât mai natural al dintelui. 
  • Nu toți dinții au aceeași culoare naturală. Dinții frontali sunt mai deschiși la culoare decât dinții laterali (premolari și molari). Totodată, caninii sunt mai închiși la culoare decât incisivii, iar incisivii laterali au o nuanță mai deschisă spre deosebire de incisivii centrali. În cazul în care dinții au nuanțe diferite, lucrarea protetică va avea o culoare asemănătoare cu dinții din apropierea sa.
  • De exemplu, cu ceramica de culoare roz se poate reda aspectul natural al gingiei, pentru a evita aspectul alungit al dinților.

Până la ora actuală nu s-a conceput un sistem standard de măsurare și determinare a culorii dentare. Cel mai cunoscut sistem poartă numele de VITA și presupune împărțirea culorilor în patru nuanțe:

  • A (roșu maroniu)
  • B (galben roșiatic)
  • C (gri)
  • D (gri roșiatic)

În grupa A există 5 niveluri de luminozitate. Grupele B, C si D au, fiecare, câte 4 niveluri de luminozitate.

Cum se procedează?

Medicul stomatolog alege din cheia de culori nuanța care se aseamănă cel mai bine cu restul dinților prezenți în cavitatea bucală. Dacă dinții rămași au nuanțe diferite, este indicat ca lucrarea protetică să aibă o culoare asemănătoare cu dinții din imediata apropiere a restaurării.

 
 

Se notează nuanțele prezente în diferite părți ale dinților. Apoi se poate trasa o „hartă" de culori, stabilind ce nuanțe se vor pune pe fiecare zonă a dinților artificiali. În situații complexe de restaurare a unui singur frontal, se recomandă crearea acestei hărți de culori la lumina naturală, cât și în lumina artificială, necesitând și ochiul experimentat al tehnicianului. În felul acesta, specialistul se va asigura că nu există discrepanță între nuanțe.

Pentru a face lucrarea ceramică cât mai puțin vizibilă, se pot imita diverse colorații prezente pe dinții naturali: colorația nicotinică, colorații maronii cauzate de tartru și altele, imitând cât mai bine dinții vecini .

Pentru ca dinții să nu pară prea alungiți, există posibilitatea aplicării de ceramică de culoare roz în partea dinspre gingie a acestora. Se va alege nuanța care se potrivește cel mai bine gingiei pacientului.

La final, restaurarea trebuie fie cât mai puțin vizibilă în cavitatea bucală. Din acest motiv, nu este indicată alegerea unei nuanțe prea albe în speranța că dinții artificiali vor fi „mai frumoși".

Un dinte mai alb decât vecinii lui nu face altceva decât să accentueze aspectul „de artificial". Este ultimul lucru care se dorește când se execută o lucrare dentară. Acest lucru nu este de dorit nici în cazul în care se realizează proteze totale, o culoare mult prea deschisă a garniturii de dinți va accentua aspectul de artificial și va atrage atenția în mod neplăcut asupra lucrărilor dentare.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0