5 obiceiuri care agraveaza problemele tiroidei

Bolile tiroidei sunt agravate de unele obiceiuri aparent inofensive. Dacă ai probleme cu tiroida, e bine să renunți la obiceiurile care îți agravează boala.

Știai că stresul, fumatul și chiar și unele alimente îți agravează problemele cu tiroida? Iată la ce obiceiuri se recomandă să renunți dacă vrei să îți gestionezi mai bine boala.

Obiceiuri nocive dacă ai probleme cu tiroida

1. Trăiești într-un ritm agitat, dominat de stres

Studiile efectuate în acest domeniu au dovedit că stresul suprimă secreția de hormoni și afectează modul în care funcționează glanda tiroidă. Dacă sunt deja probleme de natură endocrină, stresul nu va face altceva decât să accentueze problemele de sănătate și producția de cortizol la nivelul  glandei corticosuprarenale, contribuind la dezechilibrul hormonal general.

Pacienții diagnosticați cu boli ale glandei tiroide trebuie să încerce să combată stresul din viețile lor. Pentru a induce calmul și relaxarea, aceștia pot încerca tehnici de relaxare precum meditația, yoga ori aromaterapia, plimbările zilnice în parc și deconectarea de la tehnologie măcar o jumătate de oră pe zi. Benefice pentru combaterea stresului sunt și drumețiile în mijlocul naturii, precum și conversațiile cu oamenii dragi.

2. Fumezi

Încă din anul 1995, cercetătorii au descoperit că fumatul agravează problemele de natură tiroidiană. Cianura din fumul de țigară împiedică sintetizarea hormonilor eliberați de glanda tiroidă. Dacă fumezi de multă vreme și nu știi cum să faci să lași, cere ajutorul medicului de familie, pentru a crea împreună un plan prin care să renunți la acest viciu. Sunt oameni care se pot lăsa brusc de fumat, în timp ce alții au nevoie de o perioadă de acomodare.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

3. Consumi soia

Soia este o sursă preferată de proteine maia les dacă ai exclus carnea din alimentație, însă conține o mulțime de substanțe care împiedică, de asemenea, sintetizarea hormonilor și metabolizarea iodului. Totodată, soia inhibă și modul în care acționează tratamentul pentru tratarea problemelor tiroidiene. 

Dacă pentru persoanele sănătoase, soia este un aliment benefic, cele care suferă de boli tiroidiene ar putea să-și obțină proteinele de calitate mai dragbă din pește. Acizii grași Omega-3 au proprietăți antiinflamatorii care pot ajuta la scăderea inflamației în glanda tiroidă legată de afecțiuni precum tiroidita Hashimoto.

4. Consumi în exces crucifere crude

Soamenii de știință avertizează că un consum excesiv de legume crucifere precum varza albă, varza Kale sau broccoli-ul nu este benefic persoanelor care au probleme cu tiroida. Legumele crucifere conțin glucozinolat în cantități mari, iar organismul îl transformă în goitrogen, susbstanță care încetinește activitatea glandei tiroide, scăzând producția de hormoni.

Acest lucru nu înseamnă că pacienții diagnosticați cu boli ale glandei tiroide nu au voie să consume legume din familia cruciferelor, ci doar că trebuie să limiteze consumul, mai ales atunci când vine vorba despre legumele consumate crude, și să aleagă mai degrabă prepararea termică a acestora (fierte sau la cuptor, de exemplu).

5. Refuzi să mergi periodic la medic

Odată ce ai fost diagnosticat cu o boală a tiroidei, trebuie să îți faci un obicei din a merge frecvent la medicul endocrinolog. Dacă ai probleme de greutate, nu ar strica să apelezi și la ajutorul medicului nutriționist, care te va ajuta să îți ții greutatea sub control, dar și să ajustezi pe baza analizelor T3,T4, TSH terapia de substituție.

O tiroidă subactivă este o afecțiune pe tot parcursul vieții, așa că de obicei va trebui să iei levotiroxină constant și să nu renunți din proprie inițiativă la tratament.

În plus, trebuie să informezi medicul în legătură cu suplimentele pe care le iei pentru a te orienta asupra posibilelor greșeli de administrare odată cu terapia de substituție. De exemplu, suplimentele de fier și calciu interferează cu modul în care corpul absoarbe medicamentele tiroidiene, deci acestea ar trebui să fie distanțate la cel puțin o oră. Un alt supliment la care trebuie să fii atent este biotina, luată în mod obișnuit pentru beneficiile părului, pielii și unghiilor.

Este important să renunți la obiceiurile nocive enunțate mai sus, dacă vrei să te simți bine, în ciuda problemelor pe care le ai cu glanda tiroidă. Poți face, de asemenea, o serie de schimbări ale stilului de viață pentru a gestiona mai ușor boala.

Schimbări ale stilului de viață care te ajută dacă suferi de una dintre bolile tiroidei

Iată ce e bine să iei în calcul dacă ai probleme cu tiroida pentru a-ți îmbunătăți starea fizică și psihică:

Adoptă o dietă potrivită

O alimentație sănătoasă îți va oferi nutrienții necesari, fără să îți pună greutatea în pericol. Persoanele care suferă de boli ale glandei tiroide au probleme la capitolul menținerii siluetei, deci e indicat să eviți alimentele bogate în grăsimi, în zahăr și alți carbohidrați simpli (pâine albă, chipsuri, brânză topită, bomboane, fursecuri, produse de patiserie etc.) și să mizezi pe legume și fructe, proteine slabe (carne slabă, pește, ouă) și condimente după gust. Redu cafeaua și bea ceai verde, apă, supe de legume.

Fă sport

25-30 de minute de exerciții fizice practicate zilnic te vor ajută să te simți mai bine. Un simptom comun al tiroiditelor este irascilibitatea dar, practicând un sport cu regularitate sau, pur și simplu, având mai multă activitate fizică, vei reuși să te detensionezi și să scapi de energiile negative care îți dau bătăi de cap. Dacă nu ai mai făcut sport, cere opinia medicului legat de ce activități ți-ar fi de folos. În principiu, mișcarea de intensitate moderată (mers pe jos, mers pe bicicletă fără grabă) este bună pentru aproape oricine.

Odihnește-te suficient

Lipsa somnului creează dezechilibre în organism, inclusiv dezechilibre hormonale. Dacă ai probleme cu tiroida și vrei să te simți bine, odihnește-te 8 ore pe noapte în cele mai bune condiții: asigură-te că temperatura în cameră este potrivită pentru tine și că ai un pat și o pernă confortabile. Pentru a contribui la un somn mai bun, nu mânca și nu bea alcool sau cofeină măcar cu două-trei ore înainte de culcare și renunță la uitatul în telefon cu o oră înainte de culcare (mai degrabă citește câteva pagini dintr-o carte sau fă o baie caldă și aprinde o lampă de aromaterapie).
 

#sfatulDOC

Dacă te-ai hotărât să mergi la un medic endocrinolog, pregătește-te să adresezi următoarele întrebări:

  • Este afecțiunea mea ținută sub control în acest moment?
  • Analizele de sânge arată modificări îngrijorătoare?
  • Există suplimente sau tratamente noi despre care ar fi bine să știu?
  • Ce complicații pot exista dacă renunț la terapia recomandată?
  • Care sunt potențialele efecte secundare ale tratamentului?
  • Ce modificări de dietă și stil de viață ar ajuta?

Dacă îți dorești să te programezi chiar acum la un specialist endocrinolog, nu mai amâna nicio zi. Timpul și sănătatea ta sunt prețioase!

Te poți programa chiar acum la un medic specialist, în orașul tău, pe DOC TIME

Soluția pentru îmbunătățirea stării tale de sănătate este doar la un click distanță!

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
BMC - Lifestyle is associated with thyroid function in subclinical hypothyroidism: a cross-sectional study
Studiul „Lifestyle is associated with thyroid function in subclinical hypothyroidism: a cross-sectional study”, apărut în BMC Endocr Disord 21, 112 (2021). https://doi.org/10.1186/s12902-021-00772-z, autori: Wu, K., Zhou, Y., Ke, S. et al.

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0