Dieta pacientului care tocmai a suferit un AVC

Dupa ce ai suferit un accident vascular cerebral (AVC), s-ar putea sa fie mai greu sa obtii toti nutrientii de care ai nevoie. Medicul tau iti poate recomanda o serie de strategii care sa te ajute sa mananci si sa bei in siguranta (fara sa te ineci) si, totodata, iti poate explica de ce este important sa ai o dieta sanatoasa si echilibrata, nu doar pentru a-ti usura recuperarea, ci si pentru a reduce riscul de a suferi un alt AVC.

Dupa un accident vascular cerebral, este posibil:

  • Sa ai probleme in a-ti folosi bratele si mainile, ceea ce inseamna ca iti este dificil sa mananci si sa bei (de exemplu, iti este greu sa folosesti cutitul si furculita).
  • Sa ai probleme cu memoria si cu gandirea, ceea ce ar putea sa insemne ca uiti uneori sa mananci si sa bei.
  • Sa iti pierzi pofta de mancare - ai putea sa simti de multe ori ca nu iti este foame.
  • Sa ai dificultati in inghitire, ceea ce se numeste disfagie.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Toate aceste aspecte pot sa ingreuneze situatia, iar astfel iti va fi greu sa obtii toti nutrientii de care ai nevoie dupa un astfel de eveniment cardiovascular major.

Un medic nutritionist te poate ajuta in acest sens, ca sa iti asiguri toti nutrientii de care ai nevoie. Asta poate sa insemne ca va trebui sa mananci anumite alimente sau sa bei anumite bauturi, sa mananci mai multa sau mai putina mancare (in functie de nevoile tale) sau sa iei suplimente nutritive, precum cele cu acizi grasi Omega-3.

E important sa te bucuri de o gama larga de alimente nutritive, din aceste 5 grupuri de alimente, in fiecare zi:

  • Cat mai multe legume de diferite tipuri si culori, leguminoase si diverse feluri de fasole.
  • Fructe.
  • Alimente pe baza de cereale (grâne); cel mai adesea, e bine sa alegi cereale integrale si varietati de cereale cu un continut mare de fibre, cum ar fi painea, cerealele pentru micul dejun, orezul, pastele din faina integrala, noodles, mamaliga, cuscus, fulgi de ovaz, quinoa si orz.
  • Carne slaba si carne de pasare de curte, peste, oua, tofu, nuci, seminte, leguminoase si fasole de diferite soiuri.
  • Lapte, iaurt, branza si diverse variante ale acestor produse - cu un continut redus de grasime.


Si nu uita sa bei apa din belsug!

Ce alimente ar trebui sa mananci cat mai rar sau chiar deloc

Dupa un accident vascular cerebral, nu uita:

  • Limiteaza consumul de alimente bogate in grasimi saturate, cum ar fi: biscuitii, prajiturile, produsele de patiserie, placintele, carnea procesata, burgeri din comert, pizza, alimente prajite, chips-uri de cartofi, alte tipuri de snaks-uri nesanatoase.
  • Limiteaza consumul de alimente care contin in mare parte grasimi saturate, cum ar fi untul, smantana, margarina pentru gatit, uleiul de cocos si uleiul de palmier.
  • Limiteaza consumul de alimente si de bauturi care contin un adaos de sare.
  • Limiteaza consumul de alimente si de bauturi care contin un adaos de zahar, cum ar fi: produsele de la cofetarie, bauturile carbogazoase indulcite cu zahar, bauturile din fructe, apele din comert cu arome si cu zahar, bauturile energizante si bauturile sportive.

 

Nu uita! Dupa un accident vascular cerebral, limiteaza consumul de:

  • sare,
  • zahar,
  • grasimi saturate,
  • alcool.

Alege alimente bogate in Omega-3

Specialistii iti recomanda sa optezi pentru alimente care contin Omega-3, precum uleiul de peste, pentru ca acestea te ajuta in perioada de recuperare de dupa un AVC. De ce? Alimentele bogate in Omega-3 contribuie la BDNF sau factorul neurotrofic derivat din creier; acesta este un factor de crestere, cu alte cuvinte, o proteina rezultata prin expresia BDNF.

Factorul neurotrofic derivat din creier este un "combustibil" extraordinar pentru recuperarea de dupa un AVC, deoarece sporeste neurogeneza. Neurogeneza este importanta in timpul recuperarii, deoarece creierul tau are nevoie sa creeze noi căi pentru a compensa daunele provocate de AVC.

Printre elementele care pot ajuta la stimularea factorului neurotrofic derivat din creier (BDNF), important in recuperarea dupa accidentul vascular cerebral, se numara si Omega-3.

Acizii grasi Omega-3 ajuta la normalizarea nivelurilor factorului neurotrofic derivat din creier. Pentru ca vrei sa ajuti la functionarea a cat mai multe celule in creier in perioada de recuperare o idee buna este sa te axezi pe includerea in dieta a unor surse bune de Omega-3.

Cum poti include mai multi acizi grasi Omega-3 in dieta ta? Alege unele dintre aceste surse excelente de Omega-3:

  • semintele de chia,
  • somonul,
  • semintele de in,
  • semintele de canepa,
  • galbenusurile


Daca ai dificultati in a include aceste alimente in dieta ta, atunci poti lua suplimente nutritive cu Omega-3, atat timp cat medicul tau iti spune ca este in regula.

E important sa renunti la sare

Hipertensiunea arteriala este un factor de risc pentru accidentul vascular cerebral, iar sarea este direct legata de tensiunea arteriala mare. Un mod care te ajuta sa iti reduci riscul de AVC este sa consumi cat mai putina sare cu putinta (sub 1500 mg pe zi). Incearca sa folosesti alte tipuri de condimente, cum ar fi ierburile aromate si zeama de lamaie sau sucul de portocala pentru a da savoare mancarurilor tale.

Mananca alimente bogate in fibre

Pentru a-ti reduce nivelul colesterolului, mananca mai multe alimente cu un continut mare de fibre, cum ar fi fasolea boabe, mazarea, nucile si pestele gras (somonul si macroul), precum si cereale integrale, precum fulgii de ovaz. Foloseste uleiul de masline cand gatesti, in locul untului, si incearca sa prepari alimentele pe gratar si nu in baie de ulei (renunta la prajirea lor).

Totodata, obiectivul tau va fi de acum inainte sa reduci cantitatea de grasimi saturate din dieta ta. Astfel, va trebui sa eviti laptele integral (incearca lapte si produse lactate degresate sau semidegresate), sa nu mananci partile grase ale carnii (opteaza pentru carne mai slaba sau alege carnea de peste) si sa nu mananci carne (de pui sau de curcan) care inca are pielea pe ea.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0